X
تبلیغات
به يــــــــاد شــــــــــــــــــــهـدا - روستاي طارمسر
تاريخ : یکشنبه 27 مرداد1387 | 1:22 بعد از ظهر | نویسنده : محمد علي يوسف زاده

 

بسمه تعالی

 

 

روستای طارمسر

 

سلام علیکم :

 

زادگاه انسان همیشه برای او خاطره انگیز است از کودکی و مدرسه همبازیهای آن دوران و دوستان و یاران وفامیل و هم محلیهای خون گرم و با صفا که دیدن روی هر یک از آنان طرا وتی به روح و جان می بخشد دستهای پینه بسته پدر بزرگها و مادر بزرگها پیشانی چروک بر داشته پیران و میان سالان . عجب و حیای دختران و زنان محله و وقار و ادب پسران و مردان روستا .مسجد و مراسمات جشن اعیاد و سوگواریهایش .مغازه ها و کوچه های خاکی و پیچ واپیچش مزارع برنج و رود خانه هائی که از داخل آنها میگذرد .باغات سیفی و سبزی کاری وجالیزی فصلیش و درختان آلوچه وگردو وانار ترش و به کرمین وانگور با دانه وانجیر بعضا پرتغال و لیمو ونارنج و بادرنگ و خوج که به گلابی وحشی میگویند ودرفصل تابستان خیار محلی و گوجه و بادمجان و باقلای مازندرانی و لوبیاچیتی و چشم بلبلی و پاچ و رسومات زیبا بیاد ماندنی گذشته از یاور دادن در هنگام ساخت خانه و طویله و کار کشاورزی و دید و باز دید های مداوم گه گوئی تمام محل از یک خانواده اند و هزاران فعل و قول دیگر که از گذ شتگان برای ما به یادگار مانده لاکن ما در زندگی ماشینی امروز آن را به گرده فراموشی سپرده ایم . همه این رسم و رسومات در جای جای میهن اسلامی مان جاری و ساری بوده است وروستای طارمسر نیز ازاین مواهب روز گار بی بهره نبوده اما گذشت زمان ما را از هم و حتی خودمان دور کرد و امروزه فقط یاد آن ایام برایمان باقی مانده است .حقیر با برشماری افعال ممتاز آن دوران می خواهم ذهن بیدار شمارا به آن سو رهنمون سازم تا هر اقدامی که میتواند آن انس و الفتها را دوباره زنده کند دریغ ننمائید در این راستا به معرفی روستای طارمسر که وبلاگ بنده نیز به نام شهدای این محل نام گذاری شده است می پردازم .امید که مورد قبول واقع گردد و از همه طارمسریهای مقیم هرجای دنیا می خواهم که عرق وطن را در خود زنده نگهداشته و سایر مردم عزیز کشور نیز همین تعصب پاک را نسبت به محل تولد و روستای خود داشته باشند ان شاء الله

 

معرفی روستای طارمسر

 

روستای طارمسر از سه بخش بالا محله .میان و پایین محله تشکیل شده ودر منطقه کوچصفهان از توابع شهرستان رشت واقع شده است از شمال به روستاهای سالستان (بخش لشت نشاء)و ماشک هزار خال (آستانه اشرفیه )و جنوب به روستای چلک (کوچصفهان )و از شرق به روستای فشتم (کوچصفهان )و از غرب به روستای جوپشت و خالکی (لشت نشاء)همجوار می باشد و راه ارتباطی آن از مسیر رودبارکی به کو چصفهان و از مسیر سالستان و نورود به لشت نشاء وصل می شود مساحت آن تقریبا دوست و سی هزار متر مربع و جمعیت آن قریب به سیصوشصت خانوار و تعداد قریب به هزار ودویست وشصت نفر است . شغل مردم روستا غالبا کشاورزی و بعضا دامداری گاو و ماکیان نیز بطور نسبی در خانه ای یافت می شود . روستا دارای مراکز آموزشی تا دبیرستان و مرکز بهدات و خانه بهزیستی و مرکز مخابرات وشرکت تعاونی روستائی و برخی برنجکوبیها و مغازه های خدماتی و تعمیرات موتور آلات کشاورزی وقهوه خانه ها و خوار بار فرو شیهاو نانوائیها است . عده قلیلی از ساکنان روستا در بخشهای اداری و خصوصی شهرهای اطراف شاغل هستند .جاده اصلی روستا آسفالته و تمامی جاده های فرعی که بخش عظیم راه مواسلاتی روستا است خاکی و بعضا مخروبه می باشد راه های دسترسی به مزارع نیز غالبا مال رو بوده و حمل ونقل تولیدات کشاورزی را دچار مشکل می سازد . روستا به یمن پیروزی انقلاب اسلامی دارای برق.آب .تلفن و برخی امکانات اولیه روستا نشینی که اشاره شد بوده و درحال حاضر نیازمند تامین سوخت حرارتی هستند که بهترین وبا صرفه ترین آنها گاز است .مردم روستا مردمی فهیم وقانع و وفادار به ارزشهای دینی و میهنی هستند

روستا و انقلاب و جنگ

این روستا از دیر باز محل حضور علمای دین و آموزگاران قران و مسائل دینی بوده است .از جمله حضور با برکت شهید باهنر در سال 1350وروحانیونی از طالقان و قم و مشهد مقدس و این مسئله سبب شده بود تا مردم روستا دین دار و مکتبی باقی بمانند با اوج گیری انقلاب نیز مردم روستا همپای سایر هم وطنان در همه عرصه ها بوده وبه گفته حجه الاسلام مودب پوراولین روستایی بود که برای شهادت فرزند برومند امام راحل (حاج سید مصطفی) همگام با مسجد کاسه فروشان رشت مجلس ختم برپا کرده بودو اهدائ بیست شهید و پنجاه جانباز و قریب به دویست رزمنده در دوران هشت سال دفاع مقدس خود دلیل بر مدعا است شهیدانی همچون (مصطفی اسماعیلی –علی رضا مو منی –شعبان مهمان دوست –حسین قنبری –رمضان علی درهمی –رضا اسمائیل پور –حسین صفری –پرویز صفری (برادرهم بودند)-حسین سعادتمند –غلا م حسین طارمسری –محمود نوعی –محمد علی لطف الهی –رضا سعادت مند –فرهاد قنبری –مسعود سالمه – رحیم قدیمی طارمسری –محمد رضا روحی زاده –علی نقی ولی زاده –محمد صادق اسماعیل زاده –مرتضی اسماعیل زاده )که هر کدام ستارگانی بودند که در آسمان روستا و منطقه می درخشیدند و از جوانا ن مخلص و مومن محله که دیگران بر نام آنها قسم یاد می کردند و درکنار این رشادتها جوانان و مردانی غیور بودند و هستند که در تمامی دوران انقاب همراه و همگام رهبر و مقتدای خود برا جانفشانی آماده اند .از شیر زنان روستا نباید غافل شد که آنها نیز دوشادوش مردان در همه عرصه ها از کار و تلاش در زندگی و کشاورزی گرفته تا حضور در صحنه های انقلاب پر شور بوده اند . این روستا همچون سایر مناطق کشور دارای آداب ورسوم خاص بوده که برخی از آنان شامل :سوگواری ایام محرم الم بندی و دسته و سینه زنی ومراسم تعزیه خوانی در فصل فراغت تابستان ومراسم خواسگاری و دید و بازدید عید نوروزو عید سعید فطر و افطار دهی شبهای ماه مبارک رمضان و شام دهی در شبهای محرم وکمک در ساخت مسکن و انبار و کمک در جمع آوری محصولات کشاورزی و ایل جار که به مرمت پاکسازی رودخانه ها از مسب سفیدرود بطور دسته جمعی میگفتند .وپخت انواع غذای محلی و نان محلی و کلوچه های محلی و ارتبط تنگاتنگی که مردم محل با هم داشتند .میباشد که برای توضیح هریک کتابی لازم است .

موقعیت روستا در زمان حال

 

فرهنگ دهکده جهانی از مرزهای این روستا نیز گذشته و حال هوای بکر زمان قدیم یا یافت نمیشود ویا اینکه کمرنگ شده است . مردم کمتر از هم خبر دارند و دید و باز دید ها نیز صرفا به مراسمات شادی و غم ختم می شود و بیکاری مشکل عمده جوانان روستا است و زمین کشاورزی کفاف جمعیت حاضر را نمی کند . تغیر در نوع نگرش به کشاورزی نیز هزینه بر است که از توان مردم روستا بر نمی آید .چرا که می توان با کشت مجدد و نگهداری دام وطیور و توجه بیشتر به محصولات باغی و میکانیزه کردن کشت برنج و ایجاد راههای ارتباطی به مزارع و زهکشی و استفاده درست و بهینه از منابع آبی زمینه حضور و کار آمدی جوانان در روستا را فراهم نمود تا خدای ناکرده به بی راهه و افیون شوم اعتیاد و بزهکاری و فساد اخلاقی گرفتار نشوند

خواسته های روستا

زمینه ایجاد اشتغال برای جوانا ن –اسفالته کردن راههای اصلی و فرعی روستا –تامین منابع سوخت (گاز)*زهکشی انهار روستا –تسطیح اراضی کشاورزی که کلا پراکنده هستند –آموزش هر بیشتر وبهتر استفاده از زمین برای محصول بیشتر وبا کیفیت بهتر –تامین اوقات فراقت جوانان و نو جوانان –گسیل مبلغان مذهبی برای اعطای خوراک دینی –راهی برای استفاده بهینه از باز مانده محصل کشاورزی (کاه)-

در خاتمه با یادی از همه گذشتگان محل- بزرگان –جوانان – شهیدان –علماء-و کسانی دیگر وارثی در روستا ندارند –مطالبم را به پایان می رسانم********************************************

 

محمد علی یوسف زاده –فرزند مرحوم شیخ محمود

اهل روستای پایین محله طارمسر با کمال افتخار

 

 

 

 

 



  • علمی
  • عطسه